- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Mustang 5,0L TIVCT V8 Fastback Automatic GT

Amerikansk buldrebasse med hår på brystet


Af Søren Clauding – juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Ford præsenterer en ny Mustang, er der dømt ”attention”. Når man oven i købet gør det på toppen af Empire State Building i New York, er der tale om top-attention i bogstavelig forstand. I mellemtiden er bilen kommet ned fra den kendte skyskraber og ikke mindst er den landet på de danske landeveje – men også her opnår den masser af opmærksomhed.

 

Det gør den, fordi den ser fabelagtig ud. Den udstråler ”hår på brystet” i enhver forstand. Og når man trykker på startknappen til den 421 hestekræfter stærke V8 sugemotor og de buldrende vildheste vækkes til live, river det op i enhver menneskesjæl, hvis der blot er det mindste stænk benzin i blodet omkring (sjælen). Og siden udfordrer den nye Mustang sin fører, så der også dér kræves hår på brystet. Menneske og maskine i skøn forening.

 

ESP med begrænset effekt

Det sjaskregnede i meget af den tid, vi prøvekørte Fords ikon-køretøj. Det afslørede, at selvom bilen, som det sig hører og bør, er udrustet med Elektronisk Stabilitets Program, gjorde det ikke meget nytte, når man trådte speederen i bund i en udforende kurve. 530 Nm drejningsmoment yder sit til at det går galt.

 

Men det gjorde det ikke, om end den første oplevelse var en smule overraskende. For den nye Mustang kører så meget bedre end forgængeren, at man – formentlig også uden hår på brystet – vil kunne fange bilen og slippe for at knalde alufælgene ind i kantstenene. Hvis man er lidt hurtig på rattet og har prøvet det før.

 

Indrømmet: Vi havde forventet at ESP’en klarede sagerne, men den ydede allerhøjest et lille bidrag efter at udskridningen var sat i gang. Konklusionen er, at en Mustang er en rigtig mandfolkebil, den er, som den ser ud. Det er i sig selv ret autentisk. Dertil kommer, at der individuelt kan vælges en række køreindstillinger, hvor ESP’en bevidst kan sættes helt ud af spillet…

 

Det forkerte er sjovt

Med standardindstillingen følger dog rigelig med spas. Prøver man bilen på grænsen kan man på våd, ujævn vej forvente baghjulsspjæt op til i nabolaget af de 80 km/t, der er de lovgivningsmæssigt fastsatte grænser for at have det ekstra sjovt. På motorveje er asfalten for god til, at det genereres af rå acceleration.  Og så er der jo bilens unikke Line Lock, der i al sin enkelthed går ud på at gøre tingene håbløst forkert – men sjovt er det.

 

Line Lock er en indstilling, som efter en smule tilkoblingstid gør det muligt for føreren med let fod på bremsen at nøjes med at aktivere forhjulsbremserne. Da en Mustang tro mod traditionerne er baghjulstrukken, kan man lave hjulspind og blive ved med det, alt imens man slækker på bremsetrykket og bilen bevæget sig fremad, hurtigere og hurtigere, spektakulært og dækopslidende.

 

Den ”officielle” begrundelse for systemet er, at man skal have mulighed for at varme dækkene op, hvis man vil køre på bane i bilen. Men hvad så med varme i forhjulene – den skal da også kunne bremse igen???

 

Morskaben koster penge

Og så koster det dæk i rå mængder. Det koster i det hele taget at køre Mustang med den store buldrende V8. Benzinøkonomien sniger sig op på 8,3 officielle km/l, hvis man kører, som bilen ikke lægger op til. Faktisk kan man komme helt op på 8,9 km/l, formåede vi at praktisere. Men det eneste sjov, der var ved det, var forsøget på at køre økonomisk.



Brændstofudgiften er stor, der skal desuden erlægges 4.400 kroner til den danske statskasse – hvert halve år, og der skal udskiftes 8 tændrør, hver gang det skal ske. Til gengæld er den forbavsende lavt prissat.

 

Billig at købe, dyr at have

Den prøvekørte topmodel med V8 motoren og automatgear samt GT udrustning koster 696.350 kroner. Den prøvekørte bil var desuden udrustet for 44.000 kroner oveni, penge, der dækker 19” alufælge, p-sensorer (herligt, for det 4,78 meter lange køretøj er ikke helt let at overskue fra førersædet), Black Raven læderindtræk og klimasæder (dvs. med både køl  og varme – altså ikke samtidig…),  og ”Premium” navigation.



Men stadig er prisen attraktiv for en bil af Mustang-kaliberen.

 

Forklaringen kan være, at den helt igennem er autentisk, også i materialevalget. Den virker ikke udpræget eksotisk, hvad det angår, men den skal også kunne håndtere ujævne veje i Texas, såvel som danske provinsveje – og det kan være en udfordring.

 

Udmærkede køreegenskaber

I forhold til forgængeren kører den nye Mustang stabilt, den styrer godt og giver en god fornemmelse af vejgrebet, også når det ikke er der. Kabinen er rummelig og man kan være på bagsædet, hvis man ikke er for fordringsfuld. Bagagerummet på 408 liter er forbavsende rummeligt og det understreger bilens alsidighed, selvom der er tale om amerikansk fuldblod. Desuden er udstyrslisten lang: 2-zone klimaanlæg, 8 airbags, Xenon forlygter, nøglefri adgang og start samt Fords avancerede SYNC2 infotainment system udgør blot et lille udpluk af udstyret.

 

Men ligesom amerikansk fuldblod ikke trives i storbyerne kan det samme siges om Mustang. Ved maks. 50 km/t er den en rykkende og ikke særlig styrebar oplevelse. I storbyerne er dens største fordel dens tiltrækningskraft på interesse fra begge køn, ung som gammel. Hvis det er et succes kriterium, er det opfyldt. Hvis man helst vil leve i fred og uden for meget opmærksomhed, er Ford Mustang ikke et tema…


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev den nye Ford Mustang med 421 hestes V8 "0n-board" på våde danske sommerveje. Videoen er i Fuld HD.


 


Model:

Ford Mustang 5,0L Ti VCT V8 Fastback Automatic GT

Listepris:

Kr. 696.350

Motor og transmission:

8 cyl. 5,0 ltr. benzinmotor. 421 hk. 530 Nm/ 4250 omdr./min. aut. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,8 sek. (M/T) / 250 km/t/ 8,3 km/l / 281 g/km

Længde:

4,78

Bagagerum:

408 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 19” letmetal fælge. Xenon forlygter. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås, nøglefri adgang og start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. SYNC2. 9 højtalere.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt