- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Focus RS 2,3 AWD

Rå racer i frostvejr


Af Søren Clauding – december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor uheldig kan man lige være: Det var minus 5 grader, den morgen, vi skulle kaste rundt med den rappe Ford Focus RS på FDM Sjællandsringen. Uheldig, fordi den stadig var udrustet med sommerdæk – efterårs- og vintervejret har jo været noget uforudsigeligt i år. Men hvor heldig kan man så også lige være, at det netop var den firehjulstrukne RS’er med brede superhæftende Michelin Super Sport dæk på de fire på de hjul. For så gjorde det ikke så meget, at det var koldt.

 

Hvorfor? Simpelthen fordi de fine sportsdæk skal op i temperatur for at yde deres bedste. Det kommer de hurtigt, når man sender 350 hestekræfter og et magnum-moment på 470 overboostede Newtonmeter ud gennem drivlinen og siden får de 350 mm store ventilerede forhjulsbremser til at bremse det hele ned igen, endnu hurtigere end farten blev nået.


 


Varme dæk er redningen

Når først dækkene er varme, er de nemlig næsten ligeglade med at asfalten er kold. Næsten. For selvfølgelig kan forholdene være mere optimale. Men havde det været en hvilken som helst anden bil (næsten) på hvilke som helst andre hjul (næsten), havde det være halsløs gerning, at køre med op til de 180 km/t, vi nåede, efter at videoen her på siden var optaget.

 

Så egentlig klappede den del af testen meget godt. Når man siden trillede lidt rundt på de danske landeveje og hensyns-måleren i det grønne felt var det naturligt nok ikke kørselskomforten, der var det mest bemærkelsesværdige. På den anden side, med 235/35-19 frosthårde dæk kunne det have været værre. Det påvirkede styringen, som bliver mere spids, sådan at forstå, at man ikke havde den samme ”klæbe-sig-til-vejen” følelse som ved fuld fart, men affjedringskomforten var tålelig, bl.a. fordi justerbare støddæmpere er en del af udrustningen.

 

Firehjulstræk er sagen

Ford Focus RS er en ultimativ landevejsraces, som man skal passe på med kun at folde sig ud med på en afspærret bane. Det er lækkert med det kolossale skub bagi, som uanset kørselsforhold (næsten), kan bringe bilen op til de magiske 100 km/t på 4,7 sekunder, hvis man altså er hurtig nok på gearskiftet. De fire hjul bider sig fast i underlaget, kræfterne justeres konstant og sendes derhen, hvor hjulene aktuelt har bedst bid i asfalten.



Maskineriet er nu om dage en 2,3 liters 4-cylindret turbobenzinmotor. Den er støbt i aluminium og vægten på bilen kan holdes på 1600 kg. Kabinen er ligeså primitiv som udstrålingen er rå og raceragtig, førersæderne kan kun skydes frem og tilbage, og ryglænet i Recaro-lædersæderne er formstøbt – og så må man som bruger af bilen hellere se at komme til at passe ind i formen, ellers… Desuden skal man have varmen under kørslen – for sæderne kan ikke bidrage. Sædevarme hænger ganske enkelt ikke samm

en med specialsæderne.



Fin undervogn og racer-hjælpemidler

Med til at sikre køreglæden, for en Ford Focus RS leverer oceaner af køreglæde til den, der er parat til at modtage den, er multilink baghjulsophæng, som stabiliserer bilens styring ved høj fart. Den er udrustet med Torque Vectoring, som samarbejder perfekt med de øvrige styresystemer og opererer på alle fire hjul og så har man mulighed for at vælge mellem flere køreindstillinger.

 

”Track” og ”Drift” indstillingerne gør det muligt at lægge bagenden ud og køre sidelæns ved simpelthen at lade ESC-systemet hjælpe til – men så skal autoværnene være længere væk end de er på FDM Sjællandsringen, for at det for alvor ville have været en option at prøve fuldt ud. Og så er Launch Control en herlig ting, som til enhver tid vil bringe en Focus RS i spidsen i racet fra det ene lyssignal til det andet. Systemet regulerer vejgrebet i hele accelerationsfasen, så hjulspin undgås. Fremragende.

 

Meget hurtig bil for afgiftsreduceret pris

En Ford Focus RS er prissat til nu 554.770 kroner efter afgiftsnedsættelsen 22. november. Konkurrenterne ligger i samme prisleje, sådan lidt afhængig af udstyrsniveau. Men kun med firehjulstræk er man sikret, at kunne praktisere bilens fartpotentiale under de fleste kørselsforhold.

 

Minusset er, at pladsforholdene ikke er helt de samme som i en almindelig Ford Focus. En sådan byder på 363 til 1262 liter bagageplads (når bagsæderyglænene er foldet nedad). RS’eren har kun fra 260 til 1045 liter tilbage, når det bageste differentiale er monteret og uden det, er det ingen RS. Noget for noget, men hvor er en Focus RS en herlig bil at køre i. Den ville vi gerne aflevere lidt bagageplads for at kunne muntre os i til hverdag.


 

Da track-testen var forbi havde temperaturen sneget sig op på minus 4 grader - eller også var det varmen fra bilen, der blandede sig i målingen.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>


Med udsigt til snevejr blev prøvekørslen af Ford Focus RS med 350 hk og All Wheel Drive indledt med nogle runder på FDM Sjællandsringen i minus 5 grader iført Michelin Super Sport tørvejrsdæk. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Ford Focus RS 5-d. 2,3 EcoBoost AWD

Listepris:

Kr. 554.770

Motor og transmission:

4 cyl. 2,3 ltr. turbo-benzinmotor. 350 hk. 440 Nm/ 2000-4500 omdr./min. (overboost: 470 Nm i nogle få sekunder), 6 M/T. Torque Vectoring. 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,7 sek./ 266 km/t/ 13,0 km/l / 175 g/km

Længde:

4,39 m

Bagagerum:

260-1045 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” alufælge. Bi-xenon forlygter. Bagspoiler. Forrudevarme. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Recaro sportssæder i dellæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med hastighedsbegrænser. Regn- og lyssensor. Isofix. SYNC2 med 8” touchscreen. Bluetooth.


Link til importøren


 

 

Der fråses ikke med pladsen i RS'erens bagagerum.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt