- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW X4 M40i

Funktionel super-sports crossover


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er spændende at se, hvordan BMW hen ad vejen har udbygget viften af biler i snart sagt enhver retning. Der er ikke mange personbilstyper tilbage, i hvert fald ikke hvis man medregner MINI, hvor ikke BMW har et tilbud. Fælles for dem alle er, at de er gennemarbejdede premiumbiler, hvor der er tænkt over detaljerne og man siden har udviklet dem til perfektionisme. Det gælder ikke mindst den nye M-udgave af X4.

 

BMW’s X-serie er i forvejen en meget fin pallette af biler, hvis fælles træk er, at de gør sig godt, også når asfalten skiftes ud med mere naturnære materialer. Hvor 1, 3, 5 og 7-serierne er de standardisere modelserier er 2, 4, 6 og 8 de anderledes varianter og med X’et tilkoblet har man basis for anderledes crossovere/SUV’er. Og så dukker der oven i det er ”M” op.

 

”M” for ”motorsport”

”M” betyder kort sagt, at BMW’s (motor)sportsafdeling har haft fingre i køretøjet. I det konkrete tilfælde, hvor vi har sat fokus på BMW X4 M40i, har det i tørre tal haft den betydning, at maskineriet er udskiftet med en nu 360-hestes 6-cylindret rækketurbobenziner, som skubber og trækker den kompakte, men alligevel velvoksne coupé-lignende X’er op til 100 km/t på under 5 sekunder.

 

Skubber og trækker skyldes firehjulstrækket, eller All Wheel Drive, som BMW har valgt, at kalde det, fordi hele drivlinen styres elektronisk på basis af tilbagemeldinger af utallige følere, så kraften overføres til underlaget på lige præcis den måde, som computeren mener, er bedst. Derfor kan bilen på brøkdele af sekunder forvandles og om-forvandles til i princippet alt mellem 1 og 4 hjulstræk. Det fungerer formidabelt.

 

Fremragende og betryggende

Systemet samarbejder med styringen af den luftbaserede affjedring og spændstighed. BMW kalder det Dynamic Damper Control – altså en dynamisk ustandselig justering af støddæmperne og bilens krængning – og Performance Control, som styrer og fordeler kræfterne, så de udnyttes optimalt. Det system er så forfinet og så udviklet, at det helt specifikt dokumenterer vores indledende påstand om, at tingene er gennemarbejdet i detaljer til perfektionisme. Fremragende, ganske enkelt.

 

Og det har så i praksis også den fordel, at føreren ikke på noget tidspunkt føler sig snydt eller ladt i stikken. Vi er tæt på at konkludere, at X4 M40i er den bil, undertegnede har prøvekørt, med så mange kræfter og så overbevisende fartressourcer, der har givet størst tryghed. Fordi den ikke kun er god på plan asfalt, eller i opkørte mudderpøler, men begge steder. Og man kan for den sags skyld køre fra det ene underlag til det andet, skifte det i en uendelighed og til stadighed føle, at bilen underbygger kørslen så godt, som den moderne teknik tillader.

 

Findes ikke magen til

I lidt flere tørre tal har BMW X4 M40i 20 cm frihøjde. Den er forbavsende tung – 1910 kg – og det har så den fordel, at bilen i alle sammenhænge ligger roligt på vejen og altid må trække en anhænger på 2400 kg. Det er nu meget godt gået af en mellemstørrelse coupé.


Baghjulene er 275 mm brede


Visuelt har den et udseende, som ikke findes magen til. Den har store 19” fælge med 275 mm brede 40 procent lavprofildæk bagpå og 245 mm brede 45 procent lavprofil fortil. Trods de store hjul, som leverer den sidste indsats i overførslen af de mange kræfter til underlaget, ser det en smule pudsigt ud. I hvert fald hvis man kikker på den med vanemenneskets særlige evne til at bliver overrasket.

 

De mange kræfter, som komplementeres af et meget stort drejningsmoment på 465 Nm fra næsten samme øjeblik, motoren sættes i sving, og helt op til den på det nærmeste kapitulerer igen (1350-5250 omdr./min.), fordeles på computernes kommando gennem en 8-trins Steptronic automat gearkasse. Benzinøkonomien er i sagens natur ikke verdens bedste – 11,6 km/l – men på den anden side, en bil med 360 hk, firehjulstræk og semi-terrænegenskaber kører ikke længere på literen.



Totaloplevelsen

Styringen varierer efter indstilling og behov, og affjedringen bagtil er af multilinktypen, der ikke blander sig nævneværdigt i førerens beslutning om, hvorhen bilen skal køre.

 

I kabinen opleves masser af sportslig luksus og indretningen er udført med mange udmærkede funktionelle løsninger, hvoraf ingen dog er skelsættende eller banebrydende. Men det er også helt lige meget: X4 M40i fungerer som man forventer, en crossover/SUV skal fungere (få et indtryk gennem billederne her på siden), alt imens køreoplevelsen og oplevelsen af køredynamikken overstiger alt, hvad man kan forestille sig.


 

Der er glimrende plads på bagsædet.

 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev "on-boad" en køretur i den 360 heste stærke M-version af BMW Coupé-cross-overen X4. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

BMW X4 M40i

Listepris:

Kr. 1.130.000

Motor og transmission:

6 cyl. 3-liters række turbomotor. 360 hk. 465 Nm/ 1350-5250 omdr./min. 8 trins Steptronic.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,9 sek./250 km/t/ 11,6 km/l / 199 g/km

Længde:

4,67m

Bagagerum:

500/1400 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Dynamic Damper Control. Performance Control. 19” letmetal fælge. Xenon forlys. 6 airbags. Driving Experience Control. Variable Sport Steering. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder med varme. Fjernbetjent centrallås. El-bagklap. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med bremse. Regnsensor. P-sensorer bag.


Link til importøren


Xenon lys er standard.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt