- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW X1 xDrive 20d

xLine Steptronic

Den ultimative fjeld-test


Af Søren Clauding – februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for nylig prøvekørte den nye BMW X1 med forhjulstræk ville tilfældet, at sneen dalede nedover Danmark. Det gav en unik mulighed for at opleve den nye bils egenskaber, når vejrforholdene stiller særlige krav. Det klarede den fint og forventningerne var derfor ekstra store til at afprøve den endnu mere avancerede firehjulstrukne X1’er under endnu mere ekstreme forhold i norske og svenske fjeldområder.

 

Vi havde anledning til over nogle dage at prøvekøre helt eksakt en BMW X1 xDrive 2,0d xLine Steptronic indenfor et temperatur-spektrum fra næsten 10 plusgrader ned til 20 minusgrader, på tør vej, på fugtig vej og ikke mindst i masser af sne og is, både nyfalden og hårdt frosset. Med andre ord et næsten perfekt set-up, hvis man virkelig skulle fornemme bilens meget, viste det sig, nuancerede kørefærdigheder.

 

Sublim føling med vejen

Hvad de praktiske egenskaber angår, er de i det store hele identiske med den i Danmark prøvekørte sDrive (læs prøvekørslen af BMW X1 sDrive hér >>>), dem skal vi ikke nærmere ind på. Men køregenskaberne til gengæld…

 

En hel central oplevelse ved sDrive var den sublime føling med vejen, som ellers er meget vanskelig at opnå i en forholdsvis høj bil (1,61 meter) med 20 cm frihøjde. Her var X1’eren i særklasse, både på tør vej og i den is og sne, vi nåede at prøve den i.

 

Baghjulene øger køre-følingen

Med firehjulstræk kommer også evnen til at administrere motorkræfterne på prøve og vi havde hér den samme oplevelse af føling med underlaget, måske endnu mere udtalt, fordi firehjulstrækket tilføre kørslen en ekstra dimension: På rigtig glat underlag var lette baghjulsudskridninger ikke et særsyn, hvis man populært sagt sendte alle motorens 190 hestekræfter med tilhørende 400 Nm drejningsmoment i kredsløb i 4WD systemet (i praksis leverer motoren jo ikke sin topeffekt ved samme omdrejningstal som den det maksimale drejningsmoment, så det er ikke helt rigtigt udtrykt).

 

Udover, at ESP’en øjeblikkeligt opfangede udskridningerne og stabiliserede bilen, gav de små udskridninger mulighed for at fornemme underlagets aktuelle beskaffenhed i en grad, som man ofte savner i en fuld elektronisk styret bil. Undertegnede er som hovedregel ikke tilhænger af, at slå ESP og antispind systemer fra i en bil, fordi moderne biler er skabt til at køre optimalt med systemerne i funktion, blot for at forøge fornemmelsen af det underlagt, der køres spå. Derfor er det herligt, at ESP-systemet tillader den ekstra dimension. Og lidt sjovt er det også i en verden, hvor bilers køreegenskaber iblandt virker lidt for sterile.

 

Den ultimative balance

Den ultimative balance oplever man i en X1 som vist i videoen her på siden: Nedad bakke på ultra-glat underlag, ingen grus til at øge vejgrebet, og stadig skiftende vejgreb på i vores tilfælde almindelige lamel-vinterdæk uden pigge. Som det fornemmes i videoen: Wow – den kan det der…

 

Det enestående er, at den kontinuerligt skiftende kraftfordeling på de fire trækkende hjul i kombination med de elektroniske hjælpemidler sikrer en helt stabil kørsel. Den hjælpes yderligere af den fremragende 8-trins Steptronic automatgearkasse.

 

Ved hastigheder indenfor de gældende fartgrænser på de svenske og norske fjeldveje er X1’eren fuldstændig stabil. Den har et imponerende greb under acceleration, gennem kurverne men ved nedbremsning er det selvsagt mest dækkene, der er den store begrænsning. Også i den situation er det dog muligt at bremse uden at aktivere anti-blokerings-systemet og opnå den helt maksimale bremseeffekt. Forbilledligt.

 

Lidt tungere

xDrive varianten er 80 kg tungere end sDrive. Det fornemmes lidt på tør og plan vej, men kun lidt. Det skyldes formentlig, at vægten er fordelt nogenlunde ligeligt i bilen, og i praksis betyder det nok mere for køreoplevelsen, hvor megen vægt bilen er tilført i form af mennesker og deres bagage.

 

Motoren skal også have et par ord yderligere: Den er kraftfuld, lydløs, omdrejningsvillig og økonomisk. OK, 20,4 km/l er et laboratorie-tal. I praksis lander man omkring 15-17, men det er også en meget, meget fin økonomi ved varieret kørsel, med læs, på glatte og ret kuperede vejstrækninger.



Alt det andet…

Under fjeldtesten, som fortrinsvis fandt sted i de snesikre områder i Jämtland og på samme niveau på den anden side af den norske grænse var der foruden X1’erens køreegenskaber også godt mulighed for at afprøve andre af bilens egenskaber.

 

LED forlyset er fremragende, men når det er mørkt, sker den automatiske ned- og efterfølgende opblænding en smule for tidligt hhv. for sent. Den menneskelige præcision er stadig at foretrække, hvis man vi have optimalt oplysning af de ofte ved vintertide meget, meget mørke fjeldveje. Kurvelyset er klart en fordel.

 

Linsen til bakkameraet var forbavsende ren, næsten uanset hvor meget skidt og møg, der blev hvirvlet op bag bilen – og ellers har man jo altid udmærkede p-sensorer.



Sommer og vinter…

Panoramasoltaget (ekstraudstyr) har man ikke megen glæde af, men det bliver jo nok sommer engang. El-bagklappen er derimod herlig, når man ikke har lyst til at lade fingrene mærke de minus 20 grader.

 

Sidst, men ikke mindst: SOS Nødkaldesystem var ekstra udstyr til få tusinde kroner og indebærer, at bilen via det indbyggede SIM-kort automatisk kalder op til alarmcentralen med angivelse af GPS-position, hvis man er kørt galt. Det er en stor sikkerhed, det kræver dog mobilnet dækning, men er ellers – efter sigende – velfungerende i de nordiske broderlande. Bare ikke i Danmark. Hvorfor halter vi igen bagefter? Hmm, det er nok en helt anden historie…


Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur "downhill" i sneen i den firehjulstrukne BMW X1 xDrive med 8-trins steptronic automatgearkasse.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

BMW X1 xDrive 20d xLine Steptronic

Listepris:

Kr. 670.613

Motor og transmission:

4 cyl. 2-liters turbo-diesel. 190 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 8 trins Steptronic.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,6 sek./219 km/t/ 20,4 km/l / 128 g/km

Længde:

4,44m

Bagagerum:

505/1550 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 18” letmetal fælge. LED forlys med kurvefunktion. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. CrossTrack indtræk, dellæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med bremse. Regnsensor. P-sensorer bag.


Link til importøren


Kabinen i den nye X1 egner sig fremragende til kørsel under de nordiske vinterforhold: Den er rummelig, der er god benplads, plads til vinterstøvler - men læg gummimåtter i bunden, hvis de pæne tæpper skal vedblive med at være pæne...

 

Den udvendige længde på 4,44 meter lægger naturligt nok visse begrænsninger indvendigt. Langrendsskiene når helt op mellem forsæderne, hvis man lader dem passere gennem den midterste åbning på bagsæderne (når den midterste siddeplads tages i brug). Alternativet er at lægge dem på tværs og bruge pladsen fra bagsædet i den ene af siderne.

 

Den såkaldte HMI commander er en stabil måde at håndtere en række funktioner på. Man slipper for at skulle ramme felter på en berøringsskærm - som ellers ofte kan være en udfordring, når der køres på ujævn vej.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt