- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW X1 sDrive 18d xLine

Forhjulstræk på prøve


Af Søren Clauding – januar 1016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilfældet ville, at sneen begyndte at dale over Danmark, da vi stillede skarpt på den nye BMW X1 sDrive i det fancy xLine udstyr. Fint nok, for så kunne man jo konstatere, hvordan den 2-hjulstrukne SUV ville klare sig på de ikke ofte helt ryddede danske landeveje.

 

Det var ikke mindst interessant, fordi BMW har forladt koncepterne med den kompakte SUV. I en sådan grad, at man har valgt at neddrosle betegnelsen. BMW X1 er ikke længere end SUV (Sport Utility Vehicle), men derimod den selvvalgte betegnelsen ”SAV” som står for Sports Activity Vehicle.

 

Baghjulstræk fravalgt

I praksis indebærer det, at man har ændret drivlinen fra det hæderkronede baghjulstræk, som man har sværget til i årtier. Nu har X1 i den tohjuls drevne udgave ”sDrive” fået forhjulstræk. Det er der måske en vis idé i, men lad det nu ikke blive en ny standard, d’herre BMW-designere, for baghjulstræk har også sine kvaliteter.

 

Problemet har nok blot været, at det i bund og grund var de færreste BMW-ejere, der overhovedet var opmærksomme på, om deres bil var for- eller baghjulstrukken. Omkring 15 procent vidste det, har BMW fastslået, og deri var ingen tilkendegivelse af, om de pågældende BMW-ejere alene havde købt deres bil pga. baghjulstrækket.



Forhjulstrækkets fordele

Til gengæld var det måske åbenlyst i sammenligning med andre biler, at pladsforholdene var ringere, at kardantunnellen fyldte for meget. Og hvis man ikke ved, at en bil er baghjulstrukken, bruger man heller ikke denne trækforms unikke egenskaber, og så er der vel ingen grund til at hænge fast i traditionerne. Desuden er en kardanaksel med hvad dertil hører også tung, og det går ud over brændstoføkonomien.

 

Så BMW sDrive er altså forhjulstrukken og det er formentlig for de fleste bilister en fordel, når det er glat, og ved høj fart (vi har dog ikke prøvet bilen over dansk motorvejsfart) er den gode stabilitet antagelig lettere at opnå med træk på forhjulene.

 

Selvbevidst og robust

Helt basalt er BMW X1 en cross-version af den almindelige BMW 1-serier. Men designet er gennemgribende anderledes med megen inspiration fra andre modeller, f.eks. 2-serie Active Tourer. Bilen ser godt ud, den er harmonisk, den forøgede frihøjde til næsten 20 cm giver den et robust og selvbevidst, moderne look, som underbygger den aktive livsstil, som har lagt navn til den nye betegnelse.

 

Den forøgede frihøjde er en klar fordel ved ind- og udstigning, ikke mindst fordi den plads, fordøren byder på, er lidt begrænset af en B-stolpe, der nærmest befinder sig på siden af fører og forsædepassagerer, hvis man er langbenet. Også ved bagsæderne har man glæde af let ind- og udstigning, der er nu også rigtig god benplads ved bagsæderne (noget, der var et ankepunkt ved den hidtidige X1) og pladsen er variabel, fordi bagsæderne kan skydes 13 cm frem og tilbage.

 

Fordelene på landevejen

Læssehøjden er stor – bl.a. fordi bagkanten flugter den variable bagagerumsbund, når den er i øverste position, og mon ikke DET skyldes, at der skal være plads til et bageste differentiale i de udgaver, som har firehjulstræk – dvs. xDrive.

 

Den største fordel af den forøgede frihøjde har man imidlertid på ujævne veje – eller når man er ud at køre i sne. Da er risikoen for at blive hængende på toppen af et hjulspor noget mindre.

 

Fremragende føling med vejen

Det utrolige er imidlertid, at ved kørsel på plan asfalt har man skabt en sådan forbindelse mellem vej og fører, at fornemmelsen af vejbilledet er meget klart. Dermed mener vi, at man fornemmer friktionen mellem dæk og vej bedre end de fleste, også langt mere lavbenede biler, altså bilens vejgreb. Og i glat fører er det alfa og omega bag sikker kørsel. Kan man fornemme hvor glat, der er, kan man tage sine forholdsregler og tilpasse kørslen derefter.

 

Siden har man så hele striben af sikkerhedsudstyr til at hjælpe sig. Man kan også vælge en sportslig indstilling, som ændrer på affjedring, styrerespons, speederrespons, ESP-funktionen og den fremragende 8-trins Steptronic automatgearkasses skiftefrekvens. Det hæver køreoplevelsen til et meget højt niveau.

 

Forhjulstrækket er tilgivet

Oven i det er affjedringen i normal-indstillingen på én gang så tilgivende og spændstig, at oplevelsen af dynamik og komfort får nye dimensioner. Det har BMW gjort rigtig godt – forhjulstrækket er tilgivet, for nu at sige det på en anden måde.

 

Det har nemlig en række fordele, som i bagagerummet kan måles i liter, i vægt kan måles i kg, men i praksis afspejles i en brændstoføkonomi tæt på 20 km/l. Det officielle tal siger 23,3 km/l og det er ikke utænkeligt, at det kan opnås i praksis, men så skal man køre meget økonomisk. 20 km/l er dog heller ikke så ringe.

 

Motor og udstyr

2-liters dieselmotoren er en drøm, den er lydsvag og kraftig nok til at give næsten sportsvognsagtige fartpræstationer. Momentkurven er flad og bred, det opleves i en smidig og omdrejningsvillig motorgang. Desuden må man køre med 1800 kg på trækkrogen, hvis bilen har sådan en – det vidner også om bilens potentiale.



Den prøvekørte X1 i xLine bestykning (merpris på godt 72.000 kroner oven i basisprisen på små 500.000) inkluderer p-sensorer bag (hensigtsmæssigt, fordi udsynet bagud ikke er forbilledligt), fartpilot med bremse (så man ikke kører for stærkt, fordi det går nedadbakke), fremragende LED forlygter med kurvelys, som man virkelig sætter pris på en mørk vinteraften. Og så havde den prøvekørte bil desuden panorama glastag, som stort set var sneet til i hele testperioden (men i snevejr kører man jo heller ikke med kalechen nede i en cabriolet), el-bagklap og meget mere.


Beskyttelsesskjold bagtil som på en regulær 4X4.

Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

BMW X1 sDrive 18d xLine Steptronic

Listepris:

Kr. 600.766

Motor og transmission:

4 cyl. 2-liters turbo-diesel. 150 hk. 330 Nm/ 1750-2750 omdr./min. 8 trins Steptronic.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./205 km/t/ 23,3 km/l / 109 g/km

Længde:

4,44m

Bagagerum:

505/1550 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 18” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. CrossTrack indtræk, dellæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med bremse. Regnsensor. P-sensorer bag.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt